Jak stworzyć dobrą atmosferę w pracy?

Jak stworzyć dobrą atmosferę w pracy?

Często to nie pensja czy zgodność stanowiska z kompetencjami przesądzają o wyborze danej pracy. Badania pokazują, że dla pracowników coraz bardziej liczy się też dobra atmosfera w miejscu pracy. Dobra, czyli taka, która sprawia, że pracuje się przyjemniej, ale i efektywniej. To oznacza, że na wypracowaniu takich warunków zyskują obie strony - pracodawca i pracownik. Tylko jak właściwie to osiągnąć?

Kawa w pracy i owoce

Przez żołądek do serca… pracownika. Dobra kawa w pracy to bardzo ważny czynnik z kilku powodów. Po pierwsze, prawie wszyscy przepadamy za kawą. Po drugie, wspólne przerwy na kawę pełnią funkcję integracyjną i tym samym sprawiają, że pracownicy są ze sobą bardziej zżyci i mogą na moment oderwać się od obowiązków (co z kolej wpływa na mniejsze zmęczenie pracą). I wreszcie, po trzecie, kawa ma liczne właściwości prozdrowotne, w tym poprawia naszą koncentrację, pamięć i dodaje nam energii - a który szef nie chciałby tego u swojego pracownika?

Owoce w biurze to również miły gest ze strony pracodawcy - pokazujący, że mu zależy na zdrowiu pracowników i ich dobrych nawykach żywieniowych. To nie musi być od razu dostawa kilku koszy owoców każego dnia. Owocowe czwartki czy środy na początek wystarczą.

Integracja pracowników

Gdy nasi pracownicy będą lepiej się ze sobą dogadywać także na gruncie towarzyskim, wpłynie to pozytywnie na efekt pracy w grupie i przyjemną atmosferze w biurze. Dlatego dobrze raz na jakiś czas zorganizować zbiorową integrację. Pomyślcie o czymś kreatywnym typu warsztaty kulinarne albo weekendowa wycieczka - pracownicy będą zachwyceni i na pewno polecą firmę znajomym.

Szkolenia w pracy

Pracodawcy często niesłusznie zakładają, że pracownik, którego zatrudniają, czas na edukację miał wcześniej i odtąd powinien przede wszystkim pracować. Prawda jest jednak inna - uczymy się przez całe życie i nawet szefowi czasem przyda się odświeżenie umiejętności. Gdy zorganizujecie raz na jakiś czas szkolenie czy warsztaty, pracownicy będą mieli okazję oderwać się na chwilę od codziennej rutyny, a przy tym będą mieli poczucie, że pracodawcy nie zależy tylko na efekcie finansowym, ale także rozwoju jego pracowników.

Praca zdalna i premie

Istnieje też szereg dodatkowych bonusów, które wpływają na całościowy obraz atmosfery panującej w pracy. Do głównych z nich, zdaniem pracowników, zaliczamy możliwość pracy zdalnej oraz premie. Ta pierwsza ułatwia życie i pokazuje, że firma idzie z duchem czasu, a druga ma charakter motywacyjny.

Komunikacja to podstawa

Wszystkie powyższe sposoby nie przyniosą rezultatu, jeżeli szef zapomni o odpowiedniej komunikacji z pracownikami. Jak pracodawca powinniśmy pokazać, że też jesteśmy ludźmi i ewentualne problemy rozwiązywać za pomocą szczerej rozmowy, a nie straszenia czy krzyków. Powinniśmy być osobą, z którą pracownik chce i może swobodnie porozmawiać.